LEAN

FOKUS Affärsinfo - LEAN Administration

Basfakta LEAN Adm


Detta är LEAN

Lean är en verksamhetsstrategi som prioriterar flödeseffektivitet framför resurseffektivitet. Utan att för den delen bortse från resurseffektivitet.

 

Kärnan i LEAN

Teamwork

Kommunikation

Effektivt utnyttjande av resurser & eliminering av slöseri

Ständig förbättring

 

Flödesenhet - Det som förs framåt och förädlas i processen.

 

Resurseffektivitet - Den tid då resurser tillför värde i förhållande till en viss tidsperiod.

 

Flödeseffektivitet - Summan av de värdeskapande aktiviteterna i relation till genomloppstiden.

 

Systemgränserna - Definition av processflödets start och stopp.

 

Genomloppstid - Den tid det tar för en flödesenhet att flyta igenom hela processen.

 

De 7 typerna av slöseri

Onödig produktion/överproduktion

Onödig väntan

Onödiga transporter av material & produkter

Onödigt arbete/överarbete

Onödig lagerhållning

Onödig förflyttning av arbetskraft

Onödiga fel, omarbete och/eller dubbelarbete

 

Kaizen - Ständig förbättring

 

Jidoka -  Att visualisera och tydliggöra processer och flöden

 

Just in time - Att skapa effektiva flöden

 

Metoden 5S omfattar

Sorteríng

Strukturering

Systematisk städning

Standardisering

Självdisciplin

[2019-05-12]

"Lean ute - Google inne"

Annika Steiber har doktorerat på Googles innovationsstrategi. Hon är övertygad om att den är bättre anpassad till dagens företag än Toyotas Lean-filosofi.


Varför är Google ett av världens mest innovativa företag? Som en av få forskare har Annika Steiber släppts in på det mytomspunna huvudkontoret Googleplex i Silicon Valley under nästan ett år.


För ett år sedan presenterade hon slutsatserna i sin avhandling på Chalmers.


"...det saknas en managementmodell för informationsåldern..."


Häromveckan berättade hon om sina erfarenheter under ett lunchmöte, som arrangerades av konsultföretaget Facesso. Bland åhörarna fanns representanter från många svenska innovativa företag. Bland annat Ericsson, GE Healthcare, Tieto och Sony Mobile. Även Vinnova var på plats.


-Jag påstår att det saknas en managementmodell för informationsåldern, sa Annika Steiber, och refererade till tidigare managementfilosofier.


I slutet på 60-talet var det TQM, Total Quality Management som gällde, med fokus på processorientering och kunder. Sedan kom Toyotas Lean-filosofi i slutet på 80-talet och begreppet Balance Score Card i början på 90-talet. 2003 lanserades tankarna som formulerats under begreppet ”Open innovation”.


Annika Steibers hypotes är att Googles managementmodell är bäst anpassad för dagens innovationsbolag.


Enligt Googlemodellen skapas nya idéer av ”rätt personer i en företagskultur som uppmuntrar och sedan fångar upp kreativa idéer”. Sökjätten gillar inte detaljstyrning av sina anställda.


Enligt Steibers avhandling angav nästan alla som intervjuats på Google att den starka företagskulturen och fokuseringen på personalen som de viktigaste faktorerna för förmågan till nytänkande. ”Googley”, som kulturen kallas, bygger på grundarnas värderingar.


"...effektivitet och snabbhet i fokus..."


-Grundarna är fundamentet. De bestämmer företagskulturen. De är karismatiska. Larrys (Googles vd Larry Page, reds anm) team har effektivitet och snabbhet i fokus. Den består av tio personer varav sju är ansvariga för produktområden som mobil och sociala meder. Gruppen har ett extremt fokus på produkterna, sa Annika Steiber.


Googles ständiga uppköp av nya bolag är också en del av innovationsfilosofin.


-Inget företag hinner gör allt på egen hand längre. Googles ledning tittar väldigt mycket framåt. Redan 2005 sa Googles grundare att det är mobil kommunikation och tv som gäller. Och satsningen på självstyrande bilar är absolut inget skämt.


Lika viktigt som företagskulturen är fokuseringen på att få tag i rätt personer. ”Den typ av folk du rekryterar påverkar företagets förmåga till innovation”, som en av de intervjuade säger i avhandlingen.


Sökjätten har därför anställt forskare på personalavdelningen. De jobbar bland annat med att utvärdera tidigare rekryteringar för att förbättra den processen.


-Google har extremt höga förväntningar på de anställda. Företagsledningen säger vad och varför saker ska göras. Men det är upp till de anställda att komma fram till ”hur”.

[Källa: Anna Nyström, Kvalitetsmagasinet) 

Gå till tidigare publicerade artiklar

Fri prenumeration på FOKUS Affärsinfo?

Följ oss även gärna på sociala medier

HÄNG MED PÅ EN MODERN RESA

Nöjd Kund

Partnerskap

Kund Garantier

Nöjd Medarbetare

All rights reserved. POWERED & PRODUCED by Ekonomikompetens Nordic AB