Aktuella sociala avgifter
10,21% för anställda födda 2002-2004*
31,42% för anställda födda 1955 och framåt
10,21% för anställda födda 1938 till 1954
*Vid en lön på max. 25 000 kr/månad.
Egenavgifter m.m.
28,97% för personer födde 1955 och framåt
10,21% för personer födda 1938-1954
Särskild löneskatt
24,26% för anställda födda 1938 och framåt
Traktamentsbelopp
Heldagstrakt (m. övernattning i SE) 240 kr
Halvdagstrakt uppgår till 120 kr
Efter tre månader 168 kr
Efter två år 120 kr
Nattraktamente (om arb.giv ej betalt övernattningen) uppgår till 120 kr
Avdrag på heldagstraktamente
Avdrag görs för frukost med 48 kr
Avdrag för lunch eller middag med 84 kr
Avdrag för lunch och middag med 168 kr
För frukost, lunch och middag görs avdrag med 216 kr
Avdrag på halvdagstraktamente
Avdrag görs för frukost med 24 kr
Avdrag för lunch eller middag med 42 kr
Avdrag för lunch och middag med 84 kr
För frukost, lunch och middag görs avdrag med 108 kr
Maxbeloppet gäller för arbete på en och samma ort i högst tre månader. Efter tremånadersperioden kan arbetsgivaren normalt betala ut ett reducerat traktamente
Milersättning (skattefri)
18,50 kr/mil i egen bil
Vid förmånsbil 9,50 kr/mil (bensindriven) samt 6,50 kr/mil (dieseldriven bil)
Prisbasbelopp
47.300 kr (förhöjt prisbasbelopp uppgår till 48.300 kr)
Inkomstbasbelopp
66.800 kr (används bl.a. som underlag för 3:12-reglernas schablonberäkning).
Gränsbelopp
2,75 inkomstbasbelopp motsv 177.100 kr
Brytpunt för statlig skatt
523.200 kr (20% statlig skatt) för den som inte fyllt 65 år vid inkomstårets ingång, samt
575.500 kr (20% statlig skatt) för den som fyllt 65 år vid inkomstårets ingång.
Momssatser
25% är den generella momsatsen
12% gäller på t.ex. livsmedel, hotell- och restaurangtjänster
6% är momsen på t.ex. dagstidningar, persontransporter (buss, taxi, flyg, tåg) och böcker.
Bolagsskatt
Bolagsskatten uppgår 2020 till 21,4%.
Lågbeskattad utdelning
Den lågbeskattade utdelningsdelen inom ramen för 3:12-reglerna uppgår till 20%.
(Vi reserverar oss för ev. felskrivningar o dyl)
[2020-08-20]
Man behöver referenspunkter
För att kunna veta vad som är en rimlig kostnad för genomförande av företagets revision underlättar det om man är revisor eller på annat sätt känner till hur mycket andra företag med liknande förutsättningar betalar för revisionen.
"...har förstås möjlighet att ungefär känna till vad revisionen skall kosta per år..."
Företag som antingen har en tidigare revisor anställd på sin ekonomiavdelning eller företag som har hela eller delar av sin ekonomifunktion outsourcad till en leverantör (med åtminstone ett antal anställda och några 10-tals kunder) har förstås möjlighet att ungefär känna till vad revisionen skall kosta per år på liknande bolag.
Det beror på...
Sedan beror kostnaden också mycket på hur redovisningen, avstämningar och bokslut är upprättade under året. Samt vilket skick årsbokslut och årsredovisning är när det lämnas för revision.
Eftersom vi på Nya Ekonomikompetens själva arbetar professionellt med ekonomi och redovisning och även vet att vi alltid är billigare än revisorn för utförandet, är vi mycket måna om att göra klart allting så att revisorernas arbete blir så enkelt som möjligt. Och därmed också så kostnadseffektivt som möjligt.
Började med utmaningar i revisionen
I samband med revisionen gällande 2018 tyckte vi att det både blev stökigt och att det tog mycket av vår egen tid för alla frågor som uppkom. Vi påpekade detta för huvudrevisorn för uppdraget.
När så revisionsbyrån började föra fram argument om att de hade fått jobba extra med revisionen, haft svårt att få fram underlag, inte fått underlag i tid och att det var därför det drog ut på tiden förstod vi att något inte stod rätt till.
"...en person som flera gånger slarvade bort material vi skickade över och som frågade samma sak flera gånger trots att vi redan svarat..."
Tvärtom visste vi själva att de hade satt en riktigt junior revisor på uppdraget. En person som flera gånger slarvade bort material vi skickade över och som frågade samma sak flera gånger trots att vi redan svarat osv.
Så mer än halverades kostnaden för revisionen
När revisionen äntligen var klar (utan anmärkning) kom fakturan. Och den var "plötsligt" på närmare 50 ksek!? För vårt bolag som 2018 hade omsatt 2,5 msek och hade snittat på 4-5 anställda..
Vi kände förstås att revisionskostnaderna nu hade dragit iväg för mycket. Och vi visste också att en rimlig kostnad för revision snarare borde ha varit omkring 15 ksek (något högt men det handlade om en av de största revisionsbyråerna och då är det högre pris).
"...dialog och samarbete med Pontus & co på KPMG kändes också mycket bra vilket sedan har lett till fler goda samarbeten..."
Nu kontaktade vi istället KPMG här i Karlstad. Och frågade om de hade lust att gå in som revisorer. Vi träffades och vi förklarade läget samt berättade om vår verksamhet och våra ambitioner. Det kändes bra och KPMG blev vårt val.
Facit blev följande:
Vårt råd
Ta inte revisionskostnaden för given bara för att den är ungefär på samma nivå som tidigare. Försök istället hitta en dialogpartner som har koll även på andra företags revisionskostnader. Och var noga med att all redovisning och alla balansposter är genomarbetade och dokumenterade så blir revisionen mycket enklare. Och billigare!
[Källa: Nya Ekonomikompetens]