LEAN

FOKUS Affärsinfo - LEAN Administration

Basfakta LEAN Adm


Detta är LEAN

Lean är en verksamhetsstrategi som prioriterar flödeseffektivitet framför resurseffektivitet. Utan att för den delen bortse från resurseffektivitet.

 

Kärnan i LEAN

Teamwork

Kommunikation

Effektivt utnyttjande av resurser & eliminering av slöseri

Ständig förbättring

 

Flödesenhet - Det som förs framåt och förädlas i processen.

 

Resurseffektivitet - Den tid då resurser tillför värde i förhållande till en viss tidsperiod.

 

Flödeseffektivitet - Summan av de värdeskapande aktiviteterna i relation till genomloppstiden.

 

Systemgränserna - Definition av processflödets start och stopp.

 

Genomloppstid - Den tid det tar för en flödesenhet att flyta igenom hela processen.

 

De 7 typerna av slöseri

Onödig produktion/överproduktion

Onödig väntan

Onödiga transporter av material & produkter

Onödigt arbete/överarbete

Onödig lagerhållning

Onödig förflyttning av arbetskraft

Onödiga fel, omarbete och/eller dubbelarbete

 

Kaizen - Ständig förbättring

 

Jidoka -  Att visualisera och tydliggöra processer och flöden

 

Just in time - Att skapa effektiva flöden

 

Metoden 5S omfattar

Sorteríng

Strukturering

Systematisk städning

Standardisering

Självdisciplin

Använd resurserna smartare

Sluta fundera över hur ni bäst nyttjar era resurser. Ta istället kundens perspektiv och organisera verksamheten så att den bäst möter kundens behov och flöden. Först då kommer de smarta lösningarna att bli synliga.


Poängen med Lean är att maximera kundnyttan och samtidigt minimera resursslöseriet. För att lyckas med detta måste man byta perspektiv.


Istället för att ensidigt fokusera på hur resurserna utnyttjas gäller det att organisera verksamheten utifrån kunden. Med kundens behov och flöden för ögonen är det också lättare att se helt nya lösningar som bryter mot de gamla invanda mönstren, men där resurserna används på ett smartare sätt.


"...lättare att se helt nya lösningar som bryter mot de gamla invanda mönstren..."


Med boken 'Lean är bara ett namn' vill författaren Åsa Meland inspirera fler till att arbeta med Lean genom att enkelt och konkret tydliggöra hur man kan planera, genomföra eller vitalisera ett Leanarbete. Målgruppen är chefer och ledare, men även alla de medarbetare som måste vara involverade för att förbättringsarbetet ska bli framgångsrikt.


Boken inleds med att förklara bakgrunden till konceptet Lean för att sedan beskriva hur det praktiska arbetet kan bedrivas. Begrepp som Toyotamodellen, PDCA-cykeln och kaizen förklaras och konkretiseras på ett lättbegripligt sätt med syftet att förenkla det praktiska genomförandet av konceptet. Liber är förlaget.

[Källa: Anna Nyström, Kvalitetsmagasinet) 


Gå till tidigare publicerade artiklar

Fri prenumeration på FOKUS Affärsinfo?