Detta är LEAN
Lean är en verksamhetsstrategi som prioriterar flödeseffektivitet framför resurseffektivitet. Utan att för den delen bortse från resurseffektivitet.
Kärnan i LEAN
Teamwork
Kommunikation
Effektivt utnyttjande av resurser & eliminering av slöseri
Ständig förbättring
Flödesenhet - Det som förs framåt och förädlas i processen.
Resurseffektivitet - Den tid då resurser tillför värde i förhållande till en viss tidsperiod.
Flödeseffektivitet - Summan av de värdeskapande aktiviteterna i relation till genomloppstiden.
Systemgränserna - Definition av processflödets start och stopp.
Genomloppstid - Den tid det tar för en flödesenhet att flyta igenom hela processen.
De 7 typerna av slöseri
Onödig produktion/överproduktion
Onödig väntan
Onödiga transporter av material & produkter
Onödigt arbete/överarbete
Onödig lagerhållning
Onödig förflyttning av arbetskraft
Onödiga fel, omarbete och/eller dubbelarbete
Kaizen - Ständig förbättring
Jidoka - Att visualisera och tydliggöra processer och flöden
Just in time - Att skapa effektiva flöden
Metoden 5S omfattar
Sorteríng
Strukturering
Systematisk städning
Standardisering
Självdisciplin
Sluta fundera över hur ni bäst nyttjar era resurser. Ta istället kundens perspektiv och organisera verksamheten så att den bäst möter kundens behov och flöden. Först då kommer de smarta lösningarna att bli synliga.
Poängen med Lean är att maximera kundnyttan och samtidigt minimera resursslöseriet. För att lyckas med detta måste man byta perspektiv.
Istället för att ensidigt fokusera på hur resurserna utnyttjas gäller det att organisera verksamheten utifrån kunden. Med kundens behov och flöden för ögonen är det också lättare att se helt nya lösningar som bryter mot de gamla invanda mönstren, men där resurserna används på ett smartare sätt.
"...lättare att se helt nya lösningar som bryter mot de gamla invanda mönstren..."
Med boken 'Lean är bara ett namn' vill författaren Åsa Meland inspirera fler till att arbeta med Lean genom att enkelt och konkret tydliggöra hur man kan planera, genomföra eller vitalisera ett Leanarbete. Målgruppen är chefer och ledare, men även alla de medarbetare som måste vara involverade för att förbättringsarbetet ska bli framgångsrikt.
Boken inleds med att förklara bakgrunden till konceptet Lean för att sedan beskriva hur det praktiska arbetet kan bedrivas. Begrepp som Toyotamodellen, PDCA-cykeln och kaizen förklaras och konkretiseras på ett lättbegripligt sätt med syftet att förenkla det praktiska genomförandet av konceptet. Liber är förlaget.
[Källa: Anna Nyström, Kvalitetsmagasinet)