Konsultbolag som snabbt behöver kunna kugga in
Att vara ekonomiavdelning åt konsultföretag är ett av Nya Ekonomikompetens huvudområden. Vi vet själva hur viktigt det är att snabbt kunna kugga in i kundens verksamhet och vi har lärt oss hur avgörande det är att de administrativa delarna ‘back-office’ fungerar för att konsulterna skall kunna fokusera på sina leveranser.
Är tidrapportering kul?
Tidrapportering är ju ofta inte det roligaste att hålla på med. Men tidrapportering har faktiskt sina positiva fördelar med sig i en konsultorganisation. Inte desto mindre känns det mycket skönare för var och en när rapporteringen kan skötas digitalt, både i dator och mobil och, framförallt, när det som rapporteras sedan blir rätt hanterat ända fram till fakturering till kund.
Lösningen för kvittohantering
Många konsulter har till och från resor i tjänsten. Vilket leder till utlägg, kvitton och reseräkningar. Som dels skall följa de legala regler som finns, dels de instruktioner och regelverk ni själva har bestämt gälla för just er verksamhet och slutligen bli rätt hanterade ända fram till den anställdes lönespec.
Men vänta nu?! Det finns en sak till. Det skall ju även bli rätt i företagets redovisning och hamna på rätt kostnadsställe, projekt och avdelning - beroende på vilken nivå av ekonomimodell som tillämpas. Vi på Nya Ekonomikompetens vet både vilka utmaningar som finns såväl som vilka lösningarna är.
Slarva inte bort er viktigaste tillgång
Det är inte många konsultorganisationer där medarbetarna inte hör till verksamhetens viktigaste tillgång. Ofta kanske t.o.m. personalen är allra viktigast. Fler och fler konsultföretag förstår därför att det i längden blir mycket bättre om man har ett strukturerat HR-arbete i verksamheten. Ofta är det dock svårt att anställa kompetenta HR-personer på deltid - och heltid krävs oftast inte. Av detta skäl har vi på Nya Ekonomikompetens byggt upp en kombinerat Löneservice/HR-funktion. Så att våra kunder kan få rätt omfattning av HR-service anpassat till det egna behovet. Månad för månad. År för år.
Siffror, siffror, siffror…
Siffror, siffror, siffror… resultat, balans och likviditet. Nyckeltal och debiteringsgrader. Vad är viktigt och vad kan vi hoppa över? Vi hamnar ofta i dialog med företag som vill få enklare sätt att följa upp och förstå hur verksamheten utvecklar sig. Man vill kunna använda samma typ av rapporter veckovis samt månad för månad så att man känner igen sig och snabbt kan orientera sig. Och man vill kunna veta på förhand när man får företagets månadsbokslut och rapportering.
Allt detta hjälper vi gärna till med. Och alla våra kunder får alltid, redan från uppstart, ett fast datum för månadsbokslut med rapportering så att de på förhand kan planera in ledningsmöten, styrelsemöten. Och för att man helt enkelt vill veta när man kommer att veta.