Från anställda till ambassadörer - 10 så-går-det-till tips
Att skapa ett tillitsfullt arbetsklimat är av avgörande betydelse för att främja en sund och produktiv arbetsmiljö inom organisationer. Det är vi inom Lön & HR Service övertygade om. Ett proffsigt HR-arbete har en central roll i att upprätthålla och stärka förtroendet mellan ledare och medarbetare.
Vår erfarenhetsbank
Baserat på våra erfarenheter dels från tidigare befattning, dels från olika kunduppdrag, har vi skrivit ner några viktiga faktorer och åtgärder som HR-funktionen bör tänka på och arbeta med för att främja tillitsfulla relationer: Företag som baserar tillämpar ett tillitsfullt ledarskap i organisationen är också de verksamheter vi på Nya Ekonomikompetens kan tillföra allra mest affärsnytta i via vår funktion Lön & HR Service.
1 Tydliga kommunikationskanaler
HR bör skapa och underhålla tydliga kommunikationskanaler där både ledare och medarbetare känner sig bekväma att uttrycka sina åsikter, bekymmer och behov. Regelbundna möten, feedbacksessioner och användning av digitala plattformar kan underlätta förståelsen och samarbetet i syfte att öka tilliten mellan verksamhetens individer.
2 Utbildning & utveckling
HR-funktionen bör också främja kontinuerlig utbildning och utveckling för både ledare och medarbetare. Genom att investera i kompetensutveckling skapar man en miljö där alla känner att de kan växa och utvecklas, vilket i sin tur bidrar till ökad tillit.
3 Tydliga policys & riktlinjer
En särskilt viktig del som vi på Lön & HR Service poängterar är att man bör säkerställa att organisationens policyer och riktlinjer är tydliga och rättvisa. Detta inkluderar att ha en transparent process för rekrytering, befordran, lön och andra personalbeslut. Genom att följa rättvisa riktlinjer byggs förtroende.
Det är mycket viktigt att policys och riktlinjer är dokumenterade - och att dokumentationen hålls löpande uppdaterad. Genom att dokumentera, t.ex. i form av en Personalhandbok, skapas också ett proaktivt verktyg att använda när sedan en ev. konflikt, rättvisediskussion, eller policy är uppe för diskussion i organisationen.
4 Konflikthantering
HR-funktionen bör vara utrustad för att hantera och lösa konflikter på ett rättvist och konstruktivt sätt. Det är viktigt att medarbetare känner att deras bekymmer tas på allvar och att konflikter inte ignoreras. Detsamma gäller förstås chefer.
5 Mångfald & inkludering
HR bör arbeta för att skapa en arbetsplats som är mångfaldig och inkluderande. Detta innebär att ta itu med diskriminering och främja en kultur där olikheter uppskattas. När medarbetare ser att organisationen värdesätter mångfald och inkludering, ökar förtroendet.
6 Feedback & prestationssamtal
HR-funktionen bör främja regelbundna feedback- och prestationssamtal mellan ledare och medarbetare. Detta ger en möjlighet att diskutera förväntningar, mål och utvecklingsområden på ett öppet sätt. Bakomliggande är det förstås viktigt att ledningen i sin tur arbetar med tydliga mål i såväl kortsiktig- som långsiktig form.
7 Arbetslivsbalans
HR bör främja en sund arbetslivsbalans genom att, där så är möjligt, erbjuda flexibla arbetstider, möjlighet till distansarbete samt generellt stödja medarbetarnas välmående. När medarbetare känner att de tas om hand, ökar förtroendet för organisationen.
8 Belöningssystem
HR-funktionen bör utforma belöningssystem som är rättvisa och kopplade till prestation. Tydliga kriterier för belöningar och erkännande skapar förtroende och motivation. Forma hellre belöningssystem som är baserade på gruppen som helhet än att skapa individuella system som inte är rättvisa och/eller blir allt för svåra att mäta och följa upp på individnivå.
9 Utvärdering & mätning
HR bör kontinuerligt utvärdera och mäta förtroendeklimatet inom organisationen genom enkäter, medarbetarundersökningar och andra verktyg. Denna feedback kan användas för att identifiera områden som behöver förbättras och för att följa upp och återkoppla framsteg.
10 Ledarskapsträning
HR-funktionen bör erbjuda ledarskapsträning och stöd till chefer och ledare för att hjälpa dem att utveckla förmågan att bygga förtroendefulla relationer med sina team.
Genom att arbeta aktivt med dessa faktorer och skapa en kultur som främjar tillit vet vi att HR-funktionen kan spela en avgörande roll i att skapa ett tillitsfullt arbetsklimat som gynnar såväl ledare som medarbetare. När förtroende är närvarande inom organisationen leder det till ökat engagemang, ökad produktivitet och ökad trivsel på arbetsplatsen.
Många organisationer har inte möjlighet att rekrytera och anställa en heltids HR-funktion. Istället nyttjar man HRaaS (HR as a Service) dvs. man hyr in funktionen i den grad man har behov. Det är bl.a. en tjänst Lön & HR Service (på Nya Ekonomikompetens) tillhandahåller.
- - -
Vill du veta mer om hur Lön & HR Service arbetar i olika organisationer: Läs här >>>