Så får ni det bästa av 2 världar!
När ni har ett behov, väljer ni då en lokalt förankrad leverantör eller vill ni ha en som är rikstäckande? Håll med om att det finns olika fördelar med två valen. Men, ni kan faktiskt få det bästa av 2 världar. 🡇
Förvärvskoncerner skapar leverantörer som är både stora och starka - och lokala och kundnära
Den lokala leverantörens fördelar
Förutom att det kan kännas bra ‘i magen’ att stödja den lokala leverantören som bidrar med så mycket till ort och region i form av arbetstillfällen, skatter och köp av varor och tjänster, är det många gånger skönt att ha närhet till leverantören.
Om något händer och man behöver träffas fysiskt behöver man inte tillbringa flera timmar på resande fot. Man kanske även känner fler lokala företag som är nöjda med leverantören och ibland är man även bekant med personal hos leverantören.
Den stora aktörens fördelar
Anledningen till att man väljer en större aktör kan vara att leverantör har tillgång till både mer omfattande kompetens såväl som specialistkompetens. De större aktörerna har ofta bättre förutsättningar att satsa på verktyg och hjälpmedel, digitalisering och system. Och uppstår vakans eller sjukdom, finns mer resurser att sätta in.
Nackdelen här kan vara att det oftast är högre pris för samma tjänst och att det ibland kan vara svårt, riktigt svårt, att få tag i ansvarig om något oförutsett hänt.
Det bästa av 2 världar
Så. Hur skall man då välja. Den stora aktören eller den mindre lokala? Man kan faktiskt få både och. Under senare år har det vuxit upp allt fler ‘förvärvs-koncerner’ inom olika branscher. Koncerner med huvudkontor vars affärsidé är att förvärva mindre lokalt agerande bolag. Och låta de förvärvade bolagen behålla både sin organisation, sitt varumärke och sin lokala förankring.
Parallellt har huvudkontoret möjlighet att stödja de lokala enheterna via gemensamma upphandlingar som reducerar kostnader. Man kan samla spetskompetens som finns tillgänglig för alla dotterbolag, erfarenhetsutbyte som vässar produkter och tjänster till slutkunden, säkerhet och lagkrav kring data-it, GDPR, penningtvättlagen osv.
Maximalt kundfokus
Genom att behålla den lilla organisationens fördelar och personrelaterade fokus på er som kund och samtidigt få tillgång till lägre inköpspriser, verktyg för att klara allt fler lagkrav och samtidigt ha full tillgång till spetskompetens, har vi på Nya Ekonomikompetens blivit en mycket bättre och mer trygg partner till våra kunder. Sedan vi i början av hösten 2024 gick in i Freedom Group och fick ca. 400 nya kollegor.
Vi betalar förstås en s k management fee till huvudkontoret men slipper samtidigt utveckla allt själva, vi behöver inte omorganisera oss eller göra kostsamma varumärkesskiften. Inte heller behöver vi flytta t.ex. reskontrautförande eller löneberedningar till någon central enhet.
Vi kan istället behålla vårt lokala fokus och öka tid och engagemang på alla er som är och kommer att bli kunder till oss!
- - -
Nya Ekonomikompetens är inte en traditionell redovisningsbyrå - vi är en modern och komplett ekonomileverantör. Läs mer här 🠊