Därför fungerar det inte i Fortnox
Har du hört om bra funktioner i t.ex. Fortnox eller Visma, men som ni märker inte fungerar för just ert företag. Trots att ni har full access och betalar rätt pris för systemet. Eller finns det funktionalitet ni inte ens känner till att den finns? Här kommer förklaringen! 🡇
Ni kanske tror att ni har all funktionalitet - fast ni inte har det
Ofta för vissa, aldrig för andra
Fortnox, Visma, Qbis, WooCommerce, LimeGo mfl. kan köpas direkt från leverantörerna. Betalmodellen är allt som oftast i abonnemangsform. Möjligen med en engångs uppstartsavgift i tillägg. Sedan kan användaren välja om man vill integrera ett eller flera system digitalt. Och betala ytterligare en avgift per månad för det. De flesta användare köper systemen styckvis på det här sättet, med tillägg för integrationer.
Sedan finns det företag som köper systemen i form av paket från annan leverantör än systemleverantörerna. Även då betalar man, oftast, en engångs startavgift och därefter månadsvist abonnemang + ett pristillägg till revisions-/redovisningsbyrån.
Oavsett vilket alternativ man köpt och betalar systemen baserat på, kommer man som användare in i respektive system och jobbar på exakt samma villkor som alla andra betalande kunder. Tror man...
Sanningen är dock att de som köper systemen direkt från systemleverantörerna alltid har full access till det man betalar för medan de som köper paket via annan redovisnings-/revisionsbyrån riskerar att tappa (viktiga) funktioner i systemen.
Portaler - boven i dramat
Besviken kund till den stora redovisningsbyrån som tvingade in kunden i en s k ‘portal’
Anledningen till att du kanske inte får full access, inte kan nyttja alla funktioner eller ibland får vänta på funktionalitet (jämfört med de som köper direkt från systemleverantören) kan vara just det att du köper systemen via något annat företags s k portal.
Alla de stora revisions och redovisningsbyråerna där organisationen samlas under ett och samma företagsnamn, använder idag portaler där deras kunder måste logga in för att komma åt t.ex. Fortnox. Och så fort du som kund tvingas gå via en portal är risken stor att du också tappar funktionalitet i det underliggande systemet. Eller att du kommer att göra det.
Ofta även högre pris
Har du riktig otur, och inte gör en riktig priskontroll, riskerar du dessutom att få betala mer än du egentligen skulle behöva för systemen. Många exempel visar att det kan skilja 1.000-tals kronor/månad i det man får betala till de stora stora redovisnings-/revisionsbyråerna för Fortnox + integrerade system, jämfört med om man hade köpt dem direkt från leverantören.
Argumenten brukar vara att ‘man ju får en samlingsportal’ i tillägg som man måste betala för.
Fundera då lite på om portalen verkligen är värd den extra kostnaden/månad - samt risken att inte ens få full funktionalitet i de system du egentligen var ute efter. Dessutom med krav på att ni måste välja samma byrå för er redovisning och ekonomi.
Vill ni en dag byta ekonomipersonal kan det hos vissa stora byråer också vara ett eländes krångel med att ens få ut det egna företagets information och material.
Systemoberoende - allt viktigare
Vårt råd är därför att försöka behålla sitt systemoberoende. Att hela tiden kunna välja den system-kombination som är mest gynnsam för just er verksamhet.
På Nya Ekonomikompetens är det här även en bit i vårt Årshul. Att tillsammans med er som kund, åtminstone en gång per år, diskutera igenom om det finns behov av byte, förändring eller att koppla på ytterligare systemstöd. En rådgivning vi inte skulle kunna genomföra om vi inte vore, och såg till att alla våra kunder är, systemoberoende.
- - -
Nya Ekonomikompetens är inte en traditionell redovisningsbyrå - vi är en modern och komplett ekonomileverantör. Läs mer här 🠊