Så ökade vi kundföretagets vinst med +120 ksek/mån 🟊

Att vara s k inhyrd ekonomichef/CFO innebär ett ansvar och ett förtroende. Samtidigt är rollen en möjlighet att ta initiativ och påverka beslutsfattandet. Så här ökade vi kundens vinst med över 120 ksek/månad, tack vare förtroendet att få reagera, agera och sedan implementera. 🡇

En interim ekonom innebär nya ögon i verksamheten

Tuffare i början av resan

Många företag måste i början av sin företagsresa kriga om affärerna med mer etablerade och kända aktörer. Första åren har man oftast heller inte lika många referenskunder och verksamheten är mer sårbar för avhopp, sjukfrånvaro etc. Och det vet förstås kunderna. Man tvingas, mer eller mindre, sälja på pris.

Så var fallet när Nya Ekonomikompetens ekonom gick in i ett hyr-uppdrag för ett kundföretag. Men, kundföretaget hade trots allt mer än 10 år på nacken. Och, märkte vår konsult ganska snart, verkade ha nöjda, eller t.o.m. mycket nöjda, kunder.

Självständiga initiativ

Samtidigt började vår konsult i rollen som Ekonomichef för kunden, att gå igenom olika kundavtal och konstaterade snart att det kändes som om kundföretaget låg ganska lågt i pris på kundavtalen. Ekonomichefen började gå igenom marknaden för att titta på andra liknande leverantörer och få koll på vad marknaden betalade för samma tjänster i andra affärsavtal.

Parallellt satte ekonomichefen igång en process och gjorde en grundlig kundundersökning på kundens befintliga kundstock.

Efter en del arbetsinsatser kunde Ekonomichefen presentera för kundföretagets ledningsgrupp att:

  • Man låg tydligt lägre i pris än vad marknaden egentligen var beredda att betala för de tjänster kundföretaget sålde

  • Kundföretaget hade mycket nöjda kunder, kunder som dessutom gärna rekommenderade kundföretaget till andra

Tydliga underlag för slutsatsen

Slutsatsen Ekonomichefen drog av detta var att kundföretaget utförde en massa arbete som man faktiskt borde ta mer betalt för. När det presenterades i ledningsgruppen var det heller ingen stor aha-upplevelse utan övriga i ledningsgruppen konstaterade att de nog hade det här ‘på känn’. Och att priserna var relativt låga för att ‘vi alltid har sålt på pris’.

Efter lite diskussioner om risk för kundavhopp, att man skulle få svårt att få nya kunder, jobbiga samtal etc. bestämdes att man ändå måste våga höja priset. Och även en lite större höjning än en vanlig prishöjning, skulle innebära att kunderna fortfarande hade klart bra priser i sina avtal.

Metodiskt utförande 🟊

Under en period av ca. 9 månader justerades priser och avtal i takt med att det var avtalsmässigt möjligt. Och visst, några konsulter fick ta lite dialog när kunder kom och frågade om prishöjningen men ingen kund valde att hoppa av som kund!

Effekten av prisjusteringen blev dock betydande för vårt kundföretag som, proforma när alla höjningar var genomförda, ökade sin vinst EBT med över 100 ksek/månad (omsättningen låg på ca. 18 msek/år). Så det innebar en betydande resultatförbättring!

En lönsam interimistisk lösning

Det är förstås inte alltid det går att komma in som interims ekonomichef och åstadkomma så stora positiva resultateffekter men i det här fallet innebar förbättringen så pass mycket att utfallet ganska snart var klart större än de totala kostnaderna kundföretaget hade för att hyra in Ekonomichefen.

- - -

Läs gärna om vårt område Hyr en Ekonom: Läs här >>>

Föregående
Föregående

En otroligt efterlängtad nyhet för alla företag

Nästa
Nästa

Hyr en ekonom - få ut mer än av en ekonom