När omsättningen dubbleras gäller det att styra rätt

De flesta företag har en ambition om att växa. Få fler nöjda kunder och möjlighet att utveckla både affären såväl som medarbetare. Många tar också till förvärv eller samgåenden som ett led i tillväxten. Men det är inte så ofta det leder till dubblerad omsättning. Som i detta fall.

Att öka verksamheten till det dubbla i ett svep, kräver att man har koll på styrningen

Sammangående via fusion

I det aktuella fallet handlar det om ett företag som idag omsätter ca. 20 msek/år. Genom ett samgående via fusion kommer verksamhetsvolymen nu att dubbleras. Från en månad till en annan. Under samma VD och ledning men där det förstås krävs en hel del arbete innan helheten fungerar som en och samma organisation.

Försäljning, data/it, ekonomi, vd & ledning etc.

Att samgåendet skulle innebära ett samgående även i operativ bemärkelse har varit klart från att avtalen skrevs på. När väl formalia är på plats och VD börjar orientera sig agerar man nu snabbare än tänkt för att få ihop allt.

Nya Ekonomikompetens är ursprungsföretagets ekonomiavdelning och planen var initialt att samordna ekonomifunktionen även för det tillkommande företaget, senare i vår. När ledningen nu börjat gå igenom olika delar i det tillkommande bolaget (som ligger i Stockholmsområdet) vill man agera snabbare. Dels för att få in Nya Ekonomikompetens sätt att arbeta som en komplett ekonomifunktion, dels för att man på en rad områden ser vilka kostnadsfördelar det innebär att lokalisera saker till Karlstad/Värmland jämfört med storstäderna.

Så bygger man ekonomipyramiden

Ekonomifunktionen i ett företag är som en pyramid. Där de lägsta delarna handlar om att följa lagar & regler, kunna lita på redovisning och rapportering osv. Ju högre upp i ekonomipyramiden man kommer desto mer kvalificerat ekonomiutförande. Via KPI:er, controlling, ekonomichefsuppgifter och hela vägen till toppen av pyramiden som innebär ledningsfunktionen och VD:s högra hand fullt ut.

Fungerar inte de undre delarna i pyramiden, dvs. kan man inte lita på siffrorna, är det inte så stor vits att arbeta med beslutsunderlag och kalkyleringar som hänger ihop med redovisningen. Istället måste man först fokusera på att få redovisningen korrekt. Och effektivt utförd.

Ett viktigt samspel med ledningen

Resan framåt nu är förstås mycket spännande och kul i det att som ekonomiavdelning fortsätta hålla koll på det befintliga bolaget. Samtidigt ta in det nya bolaget som senare skall fusioneras. Implementera gemensamma redovisningsstandards och säkerställa att all redovisning är samstämmig i bolagen. Parallellt med det skapa kostnadskontroll och börja samnyttja det som är värt att samnyttja, i syfte att nå stordriftsfördelar där så är möjligt.

Ekonomiavdelningens roll är här extra viktig som servicefunktion för ledningen. Så att övriga delar i organisationen i så hög grad som möjligt frigörs för att snabbt dra nytta av de organisatoriska såväl som marknadsmässiga fördelar fusionen medför. Kort sagt: att lednings- och säljfunktion inte tappar fart på marknaden - utan tvärtom.

Beslutsstöd och styrning

Som ekonomiavdelning har Nya Ekonomikompetens nu också en viktig roll att serva ledning- och styrelse med dels korrekta utfallsunderlag, dels uppföljning och analys med konstruktiva kommentarer och dels beslutsunderlag samt aktiviteter för styrning och ständig förbättring.

Här har vi också en av anledningarna till att den aktuella kunden valt bort redovisningsbyråer som alternativ och istället valt en komplett ekonomileverantör. När Nya Ekonomikompetens tar ett helhetsgrepp säkerställer vi mycket mer än ‘bara’ redovisningen. I det här fallet även löneservice såväl som att kunden hela tiden också har tillgång till kvalificerad HR-kompetens. Ett område som också är viktigt när två organisationer skall börja arbetat tillsammans.

Vi ser mycket fram mot fortsättningen 2024 även i det här kundcaset.

- - -

Läs gärna om Nye Ekonomikompetens sätt att arbeta som komplett ekonomifunktion: Läs här >>>

Föregående
Föregående

VD valde bort Stockholms prisnivå💡

Nästa
Nästa

En otroligt efterlängtad nyhet för alla företag