Styrelsens årshjul - för effektiv struktur

Att ha en extern styrelse är för många bolag skillnaden mellan att ‘klara sig’ jämfört med att ‘nå framgång’. Om styrelsens arbetet leds och styrs upp på rätt sätt vill säga. Annars kan arbetet i värsta fall t.o.m. bli en belastning för organisationen. 🡇

Erfarenhet och grundstruktur är viktigt i styrelsearbetet

Årsprocessen i styrelsen

Styrelsearbetet kan läggas upp på lite olika sätt i ett bolag. Och det bör förstås också anpassas till exakt den verksamhet det handlar om. Men grundprinciperna i ett styrelsearbete är ofta ganska lika när det t.ex. kommer till att använda sig av en översiktlig årsplan.

Här ger vi er ett alternativ till årshjul att använda i styrelsearbetet.

1. Kick-off och Strategisk Planering

Januari/Februari

  • Tema: Vision, Mission, och Strategiska Mål

  • Aktiviteter: Fastställa eller revidera visionen, missionen, och de långsiktiga målen. Strategisk planering för det kommande året.

2. Vår: Riskhantering och Compliance

Mars/April

  • Tema: Riskhantering och Regelverk

  • Aktiviteter: Granska riskhanteringsstrategier och compliance-frågor. Uppdatera interna policyer och kontroller.

3. Första Kvartalet: Ekonomisk Översikt

Maj

  • Tema: Finansiell Rapportering och Budgetöversyn

  • Aktiviteter: Genomgång av första kvartalets finansiella resultat, budgetjusteringar och likviditetsplanering.

4. Sommar: Organisationsutveckling

Juni/Juli

  • Tema: Organisationskultur och Medarbetarutveckling

  • Aktiviteter: Fokus på teamutveckling, ledarskapsutbildning och företagskultur.

5. Tredje Kvartalet: Verksamhetsöversyn

Augusti/September

  • Tema: Operativ Effektivitet och Innovation

  • Aktiviteter: Granskning av operativa processer, innovationsprojekt och effektivitetsförbättringar.

6. Höst: Framtidsplanering och Hållbarhet

Oktober/November

  • Tema: Hållbarhet och Framtidsutsikter

  • Aktiviteter: Diskutera hållbarhetsinitiativ, långsiktig tillväxt och eventuella expansionsplaner.

7. Årets Slut: Uppföljning och Utvärdering

December

  • Tema: Prestationsbedömning och Feedback

  • Aktiviteter: Uppföljning av årets mål, prestationsevaluering av styrelsen och ledningen, samt förberedelser för nästa år.

Genomgående Teman Under Året:

  • Kommunikation: Regelbunden kommunikation inom styrelsen och med ledningen.

  • Utbildning: Fortlöpande utbildningsinsatser för styrelseledamöter.

  • Nätverkande: Utnyttja och utöka professionella nätverk för organisationens fördel.

Det är viktigt att regelbundet se över och justera årsprocessen för att reflektera över förändrade förhållanden eller nya strategiska mål.

- - -

Läs gärna om Nya Ekonomikompetens tjänster. Läs här 🠊

Föregående
Föregående

Sugen på att slippa spara och arkivera? Ny proposition - igen.

Nästa
Nästa

Tillgänglig kompetens