När tillitsbaserat ledarskap skapar kundnytta

Det finns många nyckelord för ledarskap. Ett av de allra viktigaste för oss på Nya Ekonomikompetens är ‘tillit’. Att tillämpa ett ledarskap och ett medarbetarskap som bygger på ‘tillit’ leder till så mycket positivt för både medarbetare, ledare såväl som för kunder och leverantörer. 🡇

Anna-Karin och Linnea på Nya Ekonomikompetens kick-off 2024

Tillitsbaserat ledarskap

När Nya Ekonomikompetens tillämpar ett tillitsbaserat ledarskap baseras det på att vi i grunden vågar lita på att våra medarbetare faktiskt gör sitt bästa efter bästa förmåga. Alltid. När vi rekryterar medarbetare vi kan lita på följer de grundläggande processer vi har i företaget, håller deadlines, aktiviteter i årshjul och levererar affärsnytta till våra kunder, blir det också mycket enklare för ledare att visa medarbetare förtroende som skapar en öppenhet och transparens där alla tar gemensamt ansvar. Tillit.

Tillit leder till naturlig feedback-kultur

Med vårt tillitsbaserade ledarskap tillåts och uppmuntras alla medarbetare att ta egna initiativ och fatta beslut i det dagliga. Vi litar på varandra. När det skapas tillit blir det också mycket mer naturligt och enkelt att ge och ta feedback. Alla vet att alla gör vad man kan, inom ramen för den Företagshandbok som finns, för att processer, flöden och leveranser skall bli så bra som möjligt.

Gör någon ett fel kan både medarbetare och ledare vara trygga i att felet snabbt rättas till. Och att fel ibland uppstår som ett led i utveckling - något som på lång sikt är både nödvändig och gynnsam för alla. Samt att alla lär av fel och misstag för att de inte skall upprepas.

Vikten av att träffas och lära känna

Inom Nya Ekonomikompetens har vi möjlighet att arbeta en del hemifrån - på liknande sätt som vi också försöker sitta ute hos kund ibland. Därför är det ganska sällan som alla kollegor träffas tillsammans på ett kontor under en arbetsdag. Det blir då desto viktigare att ibland träffas på en AW, Kick-Off eller annan aktivitet. Där alla är med.

För att kunna mer om varandra (hur vi kommunicerar, förklarar, samverkar, lyssnar, presenterar, diskuterar, använder kroppsspråk etc.) än bara det som finns i en ‘kompetensprofil’ måste vi även träffas fysiskt.

Vi har t.ex. 2 kick-offer per år. En på hösten och en i slutet av Q1 och på den senare åker vi alltid till en stuga inkluderat skidåkning. En del brukar tycka att det är lite körigt i kick-off-veckan. Dels skall man hinna med alla ordinarie ‘måsten’ i jobbet på färre dagar, dels skall man packa och så skall man vara borta från familjen ett par dagar. Men alla, verkligen alla, brukar tycka att det är fantastiskt kul när man väl är iväg! Och att det ger så mycket att träffas och hinna prata, skratta, berätta och lyssna med varandra. Det ger positiv energi helt enkelt - och det bygger tillit!

Tillit går åt båda hållen

När ledarskapet i organisationen går före och visar medarbetare tillit, både i det dagliga arbetet såväl som i dialogen på t.ex. en kick-off, skapas förutsättningar för ömsesidig tillit. Man lär helt enkelt känna varandra på ett sätt som ökar möjligheten att lita på varandra, förstå varandra, ta hand om varandra och bry sig om varandra. Mycket viktiga ingredienser för att det skall kunna landa i ömsesidig tillit. Tillit till varandra!

Vår tillitsbaserade organisation blir både modigare och mycket duktigare på att ta vara på allas kompetens och förmågor. Den ökar också möjligheten att alla drar åt samma håll - mot gemensamma mål. I Nya Ekonomikompetens tillitsbaserade organisation mår också medarbetarna mycket bättre på sitt jobb. Och allt detta sammantaget gör också att du som kund får mycket, klart bättre och mer genomtänkta, kvalitetsstarka leveranser. I synnerhet som vi är ett tjänste- och servicebaserat företag!

- - -

Läs gärna om Nya Ekonomikompetens tjänster. Läs här 🠊

Föregående
Föregående

Så använder vi AI - redan idag

Nästa
Nästa

Sugen på att slippa spara och arkivera? Ny proposition - igen.